Thailand deel 2 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Laura Lustig - WaarBenJij.nu Thailand deel 2 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Laura Lustig - WaarBenJij.nu

Thailand deel 2

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 Februari 2013 | Vietnam, Hanoi

Hallo Hallo,

hier een berichtje over al mijn avonturen in Thailand.

Bangkok - Ayutaya
Het drukke Bangkok even voor een dagje achter me laten en de super mooie tempels van Ayutaya opzoeken. Daar zijn we dan in Thailand op zoek naar de tempels. Ik ben helemaal enthousiast en als we aankomen wil ik alle cultuur opsnuiven. Ik ga een tempel binnen, zie een groepje Thaise mensen zitten en kan het niet laten om te vragen of ze me kunnen uitleggen hoe / waarom / ze bidden. Ze leggen me uit wat ze aan het doen zijn. Ze bidden tot Boeddha als god voor goede en positieve dingen. En aansluitend aan het bidden dient (de man met de pink en de vrouw met de middelvinger) een gouden olifant van de grond op te tillen. Het is een klein beeldje, maar zwaar. De man voor mij krijgt het niet voor elkaar en de man daarvoor ook niet. Ze geven aan dat het mijn beurt is. .... spannend. Ik zit op de grond en op mijn eigen manier maak ik mijn wens richting Boeddha met 3 maal naar de grond gaan erbij. Daarna stop ik mijn middelvinger door de ring waaraan ik de olifant dien op te tillen...... en ja hoor. Ik krijg de olifant van de grond. De dames kijken vreugdevol naar mij en de heren beginnen te klappen en gooien er kreten van verbazing uit. Super ervaring!
Twee stappen buiten de tempel komt er een groep schoolmeisjes op me aflopen die met me op de foto willen. Ik bezoek nog een aantal andere complexen en heb een geweldige dag.

Bangkok - Damnoen Sadoek Floating Market en River Kwai
Wat een fan ben ik van de markten, drijvend en niet drijvend. Al die mensen die hun handeltje proberen te verkopen, met veel gekleurde groenten, thee, houten spulletjes, etc.. Verliefd ben ik op al die oude vrouwen en mannen die met hun prachtige gerimpelde gezichten in elkaar zitten gedoken om ergens een glimlach te vertonen... Ik maak op de markt veel mooie foto's, tenminste degene waar ik zelf het allergelukkigst van wordt... zwart-wit foto van mensen. Na een tocht met met een longtailboat en wat rondwandelen vertrekken we naar River Kwai.
Bij aankomst bij de River Kwai komt er een groep schoolkinderen die bezig zijn om beter Engels te leren en daarbij toeristen te vragen over wat we vinden van de omgeving. Super leuk en goed en natuurlijk doe ik mee aan de vragenlijst. We zitten allemaal op de grond om samen de vragen in te vullen. Ik vervolg door eerst naar het museum daar te gaan over alles van die tijd en daarna de Bridge over de River Kwai over te lopen.
Omdat ik de enige was die niet naar de Tiger Temple (waar alle tijgers gedrogeerd liggen te wachten op een aai en een foto van een toerist) ging, zijn ze me uiteindelijk vergeten. Wat inhield dat ik om 5 uur 's avonds mijn eigen vervoer terug heb geregeld. En na een minivan rit van 2,5 uur kom ik weer in het altijd drukke Bangkok terug.
Ben er al goed aan gewend dus ga lekker eten op straat en vervolgens ga ik samen met wat mensen uit Chili en Spanje naar een Ping-Pong show. En tja, tis verschrikkelijk. Meer woorden ga ik er niet aan besteden. Daarna drinken we, dansen we op muziek, eet een krekel, verkoop rozen voor een klein jongetje (tegen enorm grof geld van mannelijke toeristen, waardoor het jongetje niet wist wat hem overkwam toen ik hem al het geld gaf. En ja, ik weet dat je dat nooit moet doen, omdat je het dan stimuleert... maar hij zag er zoooo schattig uit).

Chiang Mai - 2 daagse trekking incl olifanten rit
Slaaptrein van Bangkok naar Chiang Mai is briljant. Heerlijk slapen, oke,... beetje vertraging doordat de trein stuk was. Maar na 20 uur stap ik samen met een Engelse jongen, Greg, de trein uit en besluiten we dezelfde dag elkaar nog op te zoeken. We doen een stadswandeling waarbij we alle tempels bekijken, massagesalon die wordt gerund door de vrouwen uit de gevangenis die leren masseren. 's Avonds gaan we samen met twee anderen Alexa en Alan eten en de trendy uitgaanswijk verkennen.
In Chiang Mai doen Greg en ik een Thaise Kookles buiten de stad. Wat een heerlijk eten, we kopen de ingredienten eerst samen op een markt, wat een mooie omgeving en wat een gezellige ervaring. En inderdaad... het kookboekje gaat mee naar huis. En 's avonds naar de film; Les Miserables. Super gaaf!
Dan ga ik op 3 februari beginnen aan mijn 2 daagse tour. Wat heb ik hier naar uitgekeken. Olifanten op dag 1 en een trekking en homestay op dag 2. Ik klim op een olifant, leer wat woordjes, loop kleine rondjes............ maar meer dan alles ben ik zoo ongelofelijk onder de indruk van deze imposante dieren. Wat zijn ze groot!! Dan is het tijd om een tocht van een uur door de jungle te maken, op de nek van de olifant...niet met van die zitjes, maar the real deal. Spannend, gaaf, adrenaline, groot ze zijn zo groot...dat ging door mn hoofd. Uiteraard was ik alle woorden van stop, vooruit, achteruit, keren etc allang weer vergeten. Dus toen de olifant bedacht dat ie uit een tuin een struikje wou hebben... kon ik alleen maar stop stop roepen... haha. Gelukkig bleek ik niet de enige te zijn. Na en uur gaan we door naar de rivier om ze te wassen, scrubben, foto's maken, spelen... heel gaaf. Op het moment dat ik haar aan het wassen ben, komt ineens haar slurf uit het water...naar mijn schouder.. wrijft even over mn schouder om vervolgens weer onder water te verdwijnen. Echt dit is 1 van mijn hoogtepunten, wat een ervaring.
Ik vervolg mijn twee daagse tour met een trekking met een guide. Aangezien ik de enige ben die de tour heeft geboekt, zijn we met z'n tweeen. Dit maakt het soms een beetje ongemakkelijk, maar meestal hebben we veel lol. Na een trekking van zo'n 1,5 - 2 uur komen we aan bij de Karen Tribe. Ik zie direct... dit is primitief.. dit is wat ik wil, back to basic. Ik heb geen douche nodig, of volledige wc of electriciteit. Hutje waar ik ga slapen heeft geen deur, gaten in de vloer, katten die nu nog genieten van mijn matras. Dus dat wordt een ervaring, dat zie ik gelijk. De man en 2 vrouwen verwelkomen me en ik geniet van een prachtig uitzicht over een vallei. Dan geven ze aan dat ze eten gaan maken en omdat ik heel graag de hele ervaring wil hebben en zeker niet als een luxe paard wil afwachten, geef ik aan dat ik graag wil helpen koken. Wel apart als er tegen je gezegd wordt dat normaal gesproken de 'witte' mensen altijd in hun eigen slaapruimte of buiten afwachten tot het eten klaar is. Nou, zo gaan we dat dan vandaag niet doen. Ik ga mee naar het hutje naast de mijne, waar de dampen al uit komen. We stoken vuur, maken eten, eten samen, maken muziek op een zelfgemaakt instrument, zingen in Engels en Nederlands en zij in hun eigen taal, drinken 'happy water' en lachen. Vooral veel lachen. Het is een prachtige ervaring, waarbij ik even achterwege wil laten dat de kat 's nachts een rat naast mijn bed zat op te eten, de gids marihuana aan het roken was aan de andere kant van mijn matras en dat ik uiteindelijk 3 uur slaap. Om de volgende dag afscheid te nemen en een trekking van 3 uur door prachtige mountains, jungle, watervallen te doen.

Chiang Mai - Dagtocht Doi Suthep
Een tempel en Hmong Village bezoek, waarbij het bezoek aan de Village mijn vorige ervaring niet kan evenaren. Ik dacht wat rond te lopen in een wijkje achteraf waar ik nog net kan ontsnappen aan het volledige zicht van de slachting van een varken. Wat een rot geluid maken die zeg bah bah. Een rood waterig plasje over straat maakt me net misselijk genoeg om maar snel terug te gaan naar het iets te toeristische marktje. Dan naar de tempel die erg mooi is. 3 rondjes met de klok mee brengt een positief/goed leven. En aangezien ik die wel wil, loop ik samen met een aantal andere mensen de drie rondjes.
Een beetje tegenvallende dag brengt me 's avonds naar een Monkchat, waar je een uur lang met een Monnik in gesprek gaat. Hij wil beter engels leren praten en ik wil meer van het Boeddhisme weten. Een win-win situatie. Heel interessant waarbij ik vooral het principe van focus op wat je doet en op jezelf en do good/get good wil vasthouden. Daarna doe ik een 2 uur durende meditatie sessie (staan, zitten, lopen, liggen). Echt gaaf.
Hoe ziet het leven van deze jongen van 21 eruit? 4 uur 's ochtends op, meditatie van een 1/2 - 1 uur, straat op om eten te ontvangen, eten, naar school (hij studeert Humanity), 6 uur 's avonds terug van school, eten, 1/2 - 1 uur meditatie, naar bed. En ja, ze roken, kijken tv, luisteren radio, computer, telefoon, camera.. Etc.

Pai
Aankomen in Pai is aankomen in een andere wereld. Een hippie dorpje waar een heerlijk relaxte vibe hangt. Greg, Alexa, Alan en Paul zijn hier al en heeft exact gezegd welk hostel ik moet zitten: Spicy Pai. En jeetje wat gaaf is het daar. Slapen is in een houten hut met deuren en ramen open. Het is er 's avonds en 's nachts vreselijk koud in vergelijking met de dagen ervoor.
Uurtje na aankomst word ik al opgehaald door de andere met de scooters. We rijden naar de mountain voor een sunset. WAUW! We eten wat en ik koop een wensballon, om die later op de avond voor het eerst in mijn leven op te laten.
Een aantal dagen van mijn bezoek aan Pai staat in teken van ontbijt in het dorp, aan het zwembad liggen met ongeveer iedereen uit het dorp, lekker lunchen en 's avonds drankjes drinken.
Daarnaast doen we met z'n allen 1 dagtrip. Ik heb iedereen overgehaald mee te gaan op een trip die ik graag wou doen. We gaan als eerst naar een plek waar we na 3 uur rijden om 7 uur 's ochtends in de kou staan. Niet wetende of we hier lang of kort gaan zijn, want de gids praat geen engels en is weggereden. Uiteindelijk blijkt dat we na een uur doorrijden naar een Chinese Village, Mud Spa, Longnecks (waar we opnieuw voor zouden moeten betalen en dat doen we dus niet!! Dus we zien ze niet. Bah, toeristisch..), Temple, Fish Cave (wat gewoon een vijfer bleek te zijn). Niet de beste tour die ik gedaan heb. Achteraf kunnen we er wel om lachen. Op de laatste dag Pai gaan we met z'n 5e uiteten bij een Steakhouse en eten we als voorafje op straat Pupkin en Vegetarische Springrolls...mmm!!

Chiang Rai
Maekok Villa weet ik te vinden na een te lange tocht met mijn te zware backpack, na twee andere FULL FULL's bij accomodaties te hebben gehoord, na een te lange vermoeiende, haarspeldbochten tocht in de bus met zwetende mensen. Goh, dit is dus zo'n dag dat je gewoon effe geen zin hebt in dat bepakken en reizen. Maar goed. Ik zeg ja tegen de kamer maar merk daarna pas dat het vol met mieren zit. Bah.
Boek een dagtour voor de dag erna en regel mijn ticket (en die van Alexa) voor de boot naar Laos.
Dagtour is super; witte tempel, enorm indrukwekkend. Een artiest die zowel gelovige als niet gelovige afbeeldingen, met en zonder humor (spiderman, batman, elvis presley, bush, twin towers, nemo, etc) aan de binnenkant van een prachtige witte tempel heeft geschilderd.
Daarna vervolgt de dagtocht naar een Black House, meer een museum en dan nogmaals naar de Longnecks. Ik zie ze dit keer en vind dat ik ze gezien moet hebben voor mijn volledige verhaal van Thailand. Maar het is bijna beschamend dat ik er loop. Zo commercieel. Maar ja, de mensen kunnen er wel van leven. Twee kanten dus. Omdat ik het allemaal een beetje te commercieel vind, schiet ik een klein klasgebouwtje binnen waar 12 kinderen aan hun middagdutje beginnen. Ze liggen op de grond, sommigen slapen al, andere kijken Tom en Jerry op tv. Ik praat wat met de lerares die engels klets en zwaai en lach wat met de kindjes als we samen tv kijken. En zodra de gids me komt ophalen zeg ik doei. Ik spreek (via de gids) nog met 1 vrouw die een kindje van 3 maanden heeft, haar man zit in het leger en moest naar de grens met Birma om te werken en of hij nou blijft leven of dood gaat, hij zal nooit meer terugkeren. En aangezien het volgens hun niet accoord is om nog een keer een andere man te zoeken, zal ze waarschijnlijk de rest van haar leven alleen blijven. Of het nou wel of niet helemaal waar is, ik vind het wel heftig.
Dan naar Golden Triangle; Thailand, Myanmar en Laos... zo dicht bij elkaar. We bezoeken een Opium Museum, waarbij ik het wel grappig vind dat ze een schema hebben hangen hoe je morphine en heroine maakt.

Op 12 februari 's avonds heb ik mijn eerste malariapil genomen en dat is op de 13de te merken. Zooo ziek. Vreselijk. Deze hele dag en de volgende dag ben ik super ziek en neem wel mn tweede malariapil. Direct daarna gooi ik alles er weer uit. Dit zijn de momenten waarop je zo graag in je vertrouwde thuis omgeving wilt zijn. En gewoon wil help wil roepen. Maar nee, dat is er niet. Dus ik zal het echt zelf moeten doen. Voel me zielig en alleen. Uiteindelijk na wat contact met een aantal mensen in Nederland besluit ik dat ik die pillen niet meer wil slikken en dat ik mijn reisplannen wijzig. Geen Laos en Cambodia, maar Vietnam.
Ik neem twee dagen een luxe hotel om even aan te sterken en dan een dagje alles regelen: visum aanvraag Vietnam, vliegticket naar Vietnam, hostels etc. Als alles geregeld is ga ik voor het eerst in al deze tijd in bad en voel me zoo schoon en ontspannen. Ga bijtijds naar bed en val midden in een dansfilm gevolgd door een andere dansfilm. Net wat ik effe nodig had, tv en afleiding.
Het luxe hotel heeft me toestemming gegeven om tot 14.00 uur in mijn bed te blijven liggen (late check out). Dan vlieg ik van Chiang Rai naar Bangkok. In Bangkok een paar daagjes voordat mn visum geregeld is en ik naar Vietnam kan. Neem nog een paar massages, eet Pad Thai, koop Lonely Planet Vietnam en ga inlezen in Vietnam. Laatste dag Bangkok is Greg er ook, dus we gaan samen naar MBK (shoppingmall) en gaan naar Die Hard in de grootste bioscoop die ik ooit heb gezien.

Op 19 februari vlieg ik naar Vietnam, maar daar zal ik de volgende keer meer over vertellen.

Groetjes Laura













  • 23 Februari 2013 - 16:36

    Max:

    Goed verhaal Lau. Wat kun je toch mooi schrijven. Ik heb zo zin om er ook (weer) naar toe te gaan. Ben benieuwd hoe je Vietnam vindt, want dat gaan wij ook doen. Ik zit te denken dat in combinatie met Myanmar te doen. Nog een poosje Vietnam, en dan naar Jakarta en verder. Ben jaloers!Geniet!

  • 23 Februari 2013 - 19:29

    Mam:

    Hoi Lau wat heerlijk om weer een verhaal van je te lezen. Het is elke keer genieten. Al hebben we veel contact ik lees toch nog elke keer weer nieuwtjes. Wat beleef je toch bijzondere dingen zuiver en alleen al door je interesse in de gewone mens. Zie heel erg uit naar ons gezamenlijk avontuur. Tot snel!

  • 24 Februari 2013 - 09:27

    Marina:

    Ha Lau, wat maak je toch een hoop mee! Echt super om te lezen. Die olifantentrip, wat lijkt me dat geweldig om mee te maken! Zet hem op in Vietnam en ik kijk uit naar je volgende verslag! X Marina

  • 24 Februari 2013 - 09:44

    Erik:

    Top weer!

  • 27 Februari 2013 - 10:22

    Frans & Wilma:

    Wat een prachtige verhalen Geniet !

  • 04 Maart 2013 - 13:14

    Esther Q:

    Hey Laura,

    Wat een heerlijke avonturen maak je allemaal mee!! Behalve de mieren op je kamer en ziek zijn natuurlijk ;-)..... Leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien, fijn dat je zo geniet!

    Zorg goed voor jezelf en veel plezier in Vietnam!!
    X Es

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Laura in Azië en Australië!

Actief sinds 06 April 2012
Verslag gelezen: 803
Totaal aantal bezoekers 44460

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 27 Februari 2014

Vacaciones en Cuba

05 November 2012 - 21 Februari 2013

Laura in Azië en Australië!

20 April 2012 - 31 Mei 2012

Midden Amerika in 6 weken

Landen bezocht: