Australie deel 5 en Thailand deel 1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Lustig - WaarBenJij.nu Australie deel 5 en Thailand deel 1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Lustig - WaarBenJij.nu

Australie deel 5 en Thailand deel 1

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 Februari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Hai,

Oeps, tis alweer een maand geleden dat ik mijn laatste blog schreef. Ben dus in voor een lange blog dit keer. Oke... hier komt ie dan!!!

9 januari vertrek van Sydney naar Melbourne samen met Marie en onze nieuwe vrienden van de tour. Deze trip brengt ons langs Canburra (waar op zich buiten War Museum naar mijn mening niet zo heel veel te beleven is), Mount Koscluszko die ik in een veel te snelle tijd beklim en daardoor de volgende dag moet boeten. M'n lichaam...pfff. Maar het uitzicht is fantastisch! Wie had gedacht dat we nog ijs zouden zien in Australie. Maar het kleine beetje dat er lag, heb ik natuurlijk wel even aangeraakt. Daarnaast zien we weer veel kangeroo's, emu's in Wilson Promotory.. een natuurgebied met ook veel vliegen.

Melbourne (volgens velen geweldig)... maar nee, niet voor mij. Buiten het feit dat Australian Open te tof was. Normaal altijd kijken op de televisie, maar nu dan in het echt. Vanuit Melbourne doen Marie en ik een dagtour naar Philip Island: kangeroo's en wallaby's voeren, knuffelen met een koala, zien van de Tazmanian Devil, Chocolate Factory op de heenweg en schaap scheerderij als stop daarna, en nog heel veel wilde koala's gespot. Maar daarna alles waar onze trip op draaide: de Pinquins die aan land komen en daarna naar hun jongen lopen. Blijft uniek, geweldig, en ik geniet intens.

Vanuit Melbourne doen we de Great Ocean Road tour. Een drie daagse tour waarbij het vooral om natuur, uitzichten, Twelve Apostles, stranden, lighthouse, koala's, prachtige zonsondergang gaat. En dat zijn natuurlijk allemaal op zich briljante dingen. De tour groep was enorm leuk, dus drie fantastische dagen.

Adelaide: we komen na een lange nachtbus heel vroeg 's ochtends aan en zijn allemaal gebroken. Ik wil niet slapen dus ga met een paar een lange stadswandeling doen, waardoor we van Botanical Gardens, Churches, Universiteits complexen erachter komen dat we op onze eerste dag zo'n beetje heel Adelaide al zijn doorgelopen. 's Avonds ga ik samen met Marie naar Twilight in het Open lucht theater. Geweldige sfeer en goede film en een overheerlijke geleende sleepingbag.
In Adelaide gaan we al fietsend naar het strand van Glenelg (de volgende dag besluiten we nog een keer te gaan maar dan met de tram!!). We maken een heerlijke salade geitenkaas... net als thuis blijft dit toch altijd zooo lekker.
Dan gaan we naar Kangaroo Island .... en zo makkelijk als de Australische mensen zijn... het gaat daar dus inderdaad om de kangaroo's. Maar wat schetst mijn verbazing.... bij de eerste stop zie ik enorm veel dolfijnen! Ik ben wederom als een kind zoo blij. Via hele mooie wegen gaan we naar de seals. Vivionne Bay Lodge daar verblijven we en bij aankomst gooien we onze spullen in onze twee persoonskamer en Marie en ik vertrekken samen in een kajak naar de zee. Daar strandwandelingetje en bij terugkomst barbequen. De dag erna: Little Sahara, wat het natuurlijk heel veel zand is... een aantal wildlife plekken met mooie gekleurde vogels, koala's, kangeroo's en als afsluiter... 1 van de mooiste stranden van Australie waar we even heerlijk in de zon liggen op onze sarongs.

Niet weg uit Australie zonder??? WINERY tour... Barossa Valley here we come! 4 winery's en zo'n 6 to 8 wijnen per keer, dan kan je wel begrijpen hoe we daar weggingen. Pff... heavy winery tasting. Maar zulke lekkere wijnen. Ik neem er 1 flesje van mee terug naar Adelaide, zodat ik die de volgende avond voor ons hostel in het park op een kleedje kan opdrinken. Life is great!

24 januari de laatste Australie dag voor mij: we gaan nog 1x naar het strand en kletsen alles wat we nog willen kletsen. Als je zes weken met iemand reist kan je best hecht worden. Dus het moment dat ik op 25 januari de bus in stap staan we naar elkaar te zwaaien alsof er een droevig moment is. Maar eerlijk is eerlijk... ik ga een hele bijzondere tijd in Azie tegemoet.

Thailand

Na een lange vlucht kom ik aan in Bangkok. In het vliegtuig zitten twee bekenden uit Australie waarmee ik 's avonds door Khao San Road (de meest toeristische straat van Bangkok) naar hun hotel omdat ik zelf niets geregeld had. Ik slaap bij hun op de kamer. (Dit is de plek waar ik de komende dagen zal verblijven als zij al verder gereisd zijn).
De eerste avond drinken we flink wat drankjes en gaan lekker slapen. Maar als ik de dag erna naar buiten loop, ontvang ik met open armen een enorme cultuurshock. Oh my god!! Alles beweegt, mensen, verkeer, fiets, tuk tuk, taxi, kraampjes, lampjes, muziek, dronken toeristen, ping pong shows aanbiedingen, kinderen die rozen verkopen....alles alles beweegt. Ik haal enkel 's ochtends ontbijt en keer terug naar hotel om tot rust te komen. Poeh, hele andere wereld dit. Samen met Ellie en James die ik dus eerder ontmoet had, nemen we een massage om tot rust te komen. we liggen met z'n drieen op rij op dunne matrasjes om vervolgens een keiharde massage te krijgen. Maar ow zo fijn. Deze mensen weten hoe massages horen te zijn. Ik lig die dag al om half acht in bed... kapot. Heb denk ik nog een paar daagjes nodig om eraan te wennen.

Fietstocht - 9 uur lang door Bangkok - tja, wie gaat er nou negen uur fietsen. Dus ik ontmoet 1 ander stel (uiteraard nederlanders) die deze tocht ook doen. Dit is een fantastische manier om Bangkok zowel de suburbs als de kleine steegjes midden in Bangkok en alles er tussen in, zoals boottocht, trein ritjes incl optillen van de fiets, chinatown, boeddhistische tempels, moskee, rijstvelden, moderne gedeeltes, ooievaars die slakken opeten in de rijstvelden... Briljant concept!!
En tegelijkertijd krijg ik heel veel info over thailand en bangkok. Wist je datje.... boeddha beelden in huis altijd met het beeldje boven ons hoofd moet staan richting het noorden. Rijk en arm hier redelijk door elkaar heen kunnen leven, geloven als moslim en boeddhisten naast elkaar kunnen wonen, bepaalde vissen binnen 100 mtr van een tempel heilig zijn (wij voeren ze en jemig wat hebben veel vissen begrepen dat het een goede plek is om te leven...), als je vissen terug zet in het water/rivier dan vraag je op een goed leven en bij terugzetten van schildpadden vraag je om welvaart.
Wat een heerlijk eten hebben ze hier!!! Pad Thai i love you!! Lekker van de straat waar ze het vers voor je maken. Ja, na de fietstour zit ik er al iets meer in, dus kan er steeds meer van genieten.

Kapotte camera vraagt om een bezoekje aan MBK... daar zijn alle grote shoppingmalls. Koop exact dezelfde camera zodat ik al weet hoe deze werkt en sjok een beetje langs winkeltjes. Besluit dan dat dit toch echt niet is waarom ik hier ben. Dus ga lekker terug naar hotel en boek 2 tours. Daarna hang ik beetje rond met het stel dat ik tijdens de fietstocht ontmoet heb. Echt heel leuk! Ron en Maaike hoop ik ergens nog weer tegen te komen, zoals je vaak hebt bij mensen die aan het reizen zijn.

Voor nu is dit het. Ik zal op kortere termijn weer een volgend blog schrijven. Volgende keer zal ik jullie mijn reis vanaf 29 januari verder vertellen.

Ow ja, inmiddels is de knoop doorgehakt; pap en mam komen naar Java en Bali voor 1 maand. Zooo zin in. Wat gaat dat een ervaring worden. En ja, soms mis ik Nederland. Maar niet genoeg om dus mijn reis te hebben verlengd tot half april. Lijstje met wensen toegezonden omdat sommige pillen even aangevuld moeten worden.

Groetjes Laura

  • 05 Februari 2013 - 14:27

    Frank (Panama :-) ):

    Vet hoor, zag dat je inmiddels in Chang Mai bent. Als je richting Laos gaat, kom je onderweg Huay Xai tegen. Daar kun je een tour doen waarbij je via ziplijnen op avontuur gaat en in boomhuizen slaapt. Wel redelijk aan de prijs, maar zeker de moeite waard! Veel plezier!

  • 06 Februari 2013 - 22:03

    Marga:

    Chiang Khan ligt in het uiterste noorden van de provincie Loei. Een idyllisch plaatsje dat grenst aan de Mekong, dat dus vooral bezocht wordt door Thaise toeristen. Wij hebben onze zinnen gezet op een boottochtje op de Mekong bij Kaeng Khut Khu. Schijnt nogal spectaculair te zijn met een aantal stroomversnellingen.
    Vanuit Chiang Khan reizen we door naar het oostelijker gelegen Nong Khai. De route is in één woord schitterend, slingerend langs de Mekong met uitzicht op Laos. De hobbels en gaten in de wegen nemen we voor lief. Nong Khai is vooral bekend als toegangspoort tot de Laotiaanse hoofdstad Vientiane.
    Een bezoek aan Nong Khai is niet compleet zonder een bezoek aan Sala Kaew Ku. Dit is een beeldentuin met surrealistische standbeelden van Hindoeïstische en Boeddhistische goden en figuren, gesticht door Luang Phu, een monnik uit Laos. Verspreid over het park staan de meest bizarre beelden, van levensgroot tot wel 25 meter hoog.
    Nong Khai staat ook bekend om haar markt Talat Tha Sadet. In een overdekt gebied kun je allerlei Thaise spullen kopen, zowel handwerk en kleding als gedroogd fruit en elektronica.

  • 07 Februari 2013 - 22:25

    Marina:

    Ha Laura, leuk weer te lezen hoe het je vergaat, super hoor! Tof dat je je ouders binnenkort weer gaat ontmoeten ...en wel op Java en Bali (... jaloers!)! Zag op je linked in dat je per juni weer available bent;-) voor nu...blijf lekker genieten! Ik Kijk uit naar je volgende reisverslag! Gr. Marina

  • 18 Februari 2013 - 23:31

    Mirthe:

    Mooie verhalen!!! Ook op fb!
    Nu kan ik straks mooi jou om tips vragen hahahaha
    Geniet ervan, ik ben jaloers :D
    xx Mirthe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Laura in Azië en Australië!

Actief sinds 06 April 2012
Verslag gelezen: 723
Totaal aantal bezoekers 44445

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 27 Februari 2014

Vacaciones en Cuba

05 November 2012 - 21 Februari 2013

Laura in Azië en Australië!

20 April 2012 - 31 Mei 2012

Midden Amerika in 6 weken

Landen bezocht: